Stressig start för J&E Bracelets

19 februari befann sig ekonomerna från Solbergagymnasiet på UF-mässan på CCC i Karlstad. Företaget J&E Bracelets, från EK17, var ett av många företag som var närvarande.

– Vår produkt och vårt budskap passar alla och det är ett plus. Budskapet är ju ändå det vi satsar mest på, säger Josefine Bjärnetoft från EK17. (ingressen är lite lång, i relation till resten av texten, kanske kunde plocka ut en del av det som står på de fem första raderna och lägga här nedanför i början av brödtexten.

 

Ung Företagsamhet är en processutbildning för gymnasieelever. Under ett läsår får eleverna uppleva hur det är att starta, driva och avveckla ett UF-företag.

Till en början skulle Josefine och Emma Enfjäll, grundarna till J&E Bracelets, gjort ansiktsskrubbar av socker och kokosolja. Men på grund av en ny lag som innebar att man inte fick göra hudprodukter, var de tvungna att ändra sin affärsidé.

-Vi fick börja om och tänka om från början, det var inte så roligt eftersom de andra redan hade kommit igång med sitt, de var långt före oss med sitt arbete, säger Emma.

När den nya lagen kom hade Emma och Josefine redan kommit två månader in i sitt arbete med skrubbar. Därför behövde de snabbt en ny idé för att hinna ikapp sina klasskamrater.

– Vi tänkte att det skulle passa så många som möjligt. Därför gjorde vi armband som är väldigt stilrena, och som finns i tre storlekar så att det ska passa både barn, dam och herr, fortsatte Emma.

 

Arbetet har varit både lätt och svårt, speciellt affärsplanen då det skulle skrivas tolv sidor med många detaljer. Arbetet har inneburit att de själva fått pärla armbanden, vilket har varit väldigt tidskrävande.

– Efter att man har gjort några armband är det inte så roligt längre, men man måste ändå fortsätta, säger Emma.

På mässan var det ett flertal andra företag som också hade armband som sin affärsidé. Det som fick J&E Bracelets att sticka ut är budskapet de har på sina armband. Armbanden består av svarta pärlor förutom en pärla i mitten som är silvrig med texten “HOPE”. Anledningen till att de valde just den texten var för att ge ett budskap om att man inte ska sluta tro på sig själv.

Emma och Josefine tyckte att det var kul att vara på mässan, men de var också väldigt nervösa inledningsvis.

-Man vet ju inte riktigt hur mycket man kommer sälja och hur man ska ställa upp det för att sälja så mycket som möjligt, säger Josefine.

 Emmy, Miriam och Sisi