Gött mä frö gör succé
Gött mä frö UF eller @gottmafrouf som ni kanske stött på på Instagram är ett av alla de UF-företag som årets ekonomi-tvåor startat upp. I februari vann de bankens tävling Draknästet för UF-företag.
– Det kändes bra att få bekräftelse för vårt hårda jobb, säger Julia Särnblad.
Draknästet innebar en värdecheck på 3000:- och Emax-stipendiet som innebär en resa till ett entreprenörevent i Göteborg i juni.
De är så många som sex stycken i företaget, men det är bara en styrka att vara många som kan dela på arbetet, menar de. De säljer en vegansk, mjölk- och glutenfri-frömix. Det enda som behöver läggas till är vatten och olja, sen swish in i ugnen och du har fröknäcke färdiga att bjuda på.
En mix räcker till två plåtar.
Vi har bestämt träff med personerna bakom företaget på UF-mässan, som hålls i Karlstad, för att ställa några frågor. De har varit uppe hela natten och bakat fröknäcke men är spända och förväntansfulla på vad dagen har att erbjuda.
Varför ska man köpa er frömix?
– Den är enkel att tillaga och väldigt god. Den är billig, fin och en bra present.
Hur har ni marknadsfört er produkt?
– Mycket sociala medier. Det har varit viktigt att ha seriösa sidor på sociala medier. Föräldrar, släkt och vänner har delat vidare vilket har givit en bra spridning. Så pass bra att juryn i Draknästet hade sett oss.
Hur kom ni på idén?
Redan i ettan hade Julia Särnblad och Josefin Johansson börjat spåna på idén om att sälja fröknäcke i sitt UF-företag.
– Fröknäcke har ju varit på tapeten ett tag. Om man bara skulle vilja prova på att göra knäcket är det ju rätt dyrt och ett slöseri med frön att köpa alla ingredienser var för sig tänkte vi. Då är det billigare och och effektivare attköpa färdigblandade mixar för ett billigare pris, konstaterar Julia Särnblad.
Vad har ni fått för respons?
– Responsen har varit mycket bra, inget negativt alls faktiskt . Det har gått jättebra sedan starten, säger Josefin. Vi har marknadsfört oss rätt mycket, försökt att synas flitigt på sociala medier.
Tips till nästkommande UF- företagare?
– Effektivisera tiden, planera och dela upp arbetet för att vara så effektiva som möjligt, säger Julia Johansson och Josefin. Vi lärde oss under tiden hur vi skulle lägga upp vår planering. Kolla på vilka som är bäst på vad och sen dela upp arbetet efter det. Lägg hellre ett för högt pris från början och sänk eftersom, istället för att lägga ett för lågt pris och sedan höja det.
Ekonomiansvariga: Lukas Jonsson, Julia Johansson
VD: Josefin Johansson
Marknadsförare: Julia Särnblad, Tua Karlsson
Kommunikatör: Elin Aurbakken
Viggo Pontelius och Siri Fjellheim