Över 260 företag på UF-mässan i Karlstad

UF-MÄSSAN. Över 260 UF-företag och 700 elever från hela Värmland kom till UF-mässan i Karlstad den 8 februari för att visa upp sina UF-företag.

Sofia Beckman, tidigare solbergaelev och regionchef på Ung Företagsamhet i Värmland, berättar att UF-mässan är ett viktigt moment och ett tillfälle för UF-företagen i Värmland att anmäla sig och ställa ut.

– De har ju jobbat med sina idéer och tagit fram produkter och tjänster som är redo att säljas. Att skapa den här mötesplatsen är superviktigt, för de behöver komma ut och nätverka och få feedback. UF-mässan har blivit en väldigt stor grej som vi gör årligen, säger hon.

Samarbeten

Ung Företagsamhet i Värmland arbetar med entreprenörskap mot grundskolor och gymnasium i hela länet.

– Vi jobbar väldigt tajt med kommunerna. Vi får kommunalt verksamhetsbidrag och så hjälper vi skolorna att komma igång med att arbeta med entreprenörskap. Vi ser att vi är bryggan mellan skola och arbetsliv, och vi jobbar också mycket med näringslivet. Vi är ju en ideell organisation som stöds av privat näringsliv och offentliga partners. Så vi samarbetar med sponsorer från näringslivet för att vi ska kunna finansiera och driva verksamheten, säger Sofia Beckman.

SM-uttagning

Under UF-mässan har det även pågått uttagning till SM, och omkring 100 personer från näringslivet runt om i Värmland var på plats på mässan och avgjorde tävlingar. Vinnarna går vidare till SM som hålls i Stockholm 23-24 maj.

Sofia Beckman, regionchef på Ung företagsamhet i Värmland. Foto: Maja Reardon.

– Det är ju ett väldigt stort skepp att rodda, men det är väldigt viktigt för elevernas del. Man lär sig så mycket, både i förberedelser na, genomförandet och sedangenom att reflektera efteråt.

Sofia Beckmans resa började på Solbergagymnasiet där hon blev mer eller mindre tvingad att starta ett UF-företag trots att hon inte ville, något hon är tacksam för i efterhand.

– Så mycket som jag utvecklades och lärde mig under det året hade jag inte gjort under hela min gymnasietid annars, och jag fick också mersmak för entreprenörskap. Inte i form av att driva eget, men att väcka drivkraft och engagemang, säger hon, och fortsätter:

– Sedan fick jag jobb på Ung Företagsamhet, och sedan dess har jag jobbat här i åtta år med olika roller. Så när regionchefstjänsten blev ledig tog jag chansen och sökte, och det gick väl.

Vad tycker du om UF-företagens idèer?

– Det finns ju väldigt många spännande idéer, jag tycker att det är väldigt roligt att alla fokuserar mycket på hållbarhet, för när jag drev UF-företag var det väldigt unikt att ha ett miljötänk. Men nu är det liksom givet för alla.

– Jag gillar gedigna hantverk, när det är något man kan ta i som någon har gjort, en riktigt bra produkt. Sedan är det alltid kul med saker man kan äta och dricka.

Hur ser du på framtiden för unga företagare?

– Vi vill att fler gymnasieelever ska driva UF-företag. I dagsläget får 56 procent av Värmlands gymnasieelever driva företag, vilket betyder att 44 procent inte får det, och det är vårt uppdrag att se till att de får göra det .

– Det är inte alla program på alla skolor som har möjlighet att driva UF-företag, som till exempel nu på Solberga. Men om andra skolor kan göra det så kan väl Solberga också göra det. Man kanske får fokusera på olika saker eftersom man har tid för olika saker, men det är egentligen processen som är det viktiga. Sedan är det ju kul att man kan tjäna pengar som en bonus, men det är ju inte fokuset.