Ett av de nya UF- företagen: EasyPin
Eleverna Mina Nävehed, Julia Thoresson, Tanja Eriksson och Ida Nävehed på ekonomiprogrammet har liksom sina andra klasskamrater startat ett UF- företag. De kallar sig EasyPin.
Tjejerna i EasyPin löser problemet med för stora byxor, de har gjort jeansknappar som är avtagbara, som man alltså kan fästa på vilka byxor som helst.
– Många har problemet att jeansen är för stora så en knapp gör att man slipper köpa nya, berättar Mina som är VD för företaget.
Foto: Ebba Evensson
Hur föddes idén?
– Jag hade sett några klipp där man försökt lösa problemet. Då kom jag på denna idé med hjälp av lite inspiration från andra företag, säger Mina.
Det viktiga för EasyPin är att knappen funkar och att den är kvalitativ. De vill även fokusera på marknadsföringen, att ta snygga bilder och marknadsföra sitt företag proffsigt.
Med knappen kommer man inte behöva köpa nya jeans enbart för att de är lite för stora i midjan, vilket är väldigt bra för miljön.
– Jeansproduktionen har en stor negativ miljöpåverkan och att göra en knapp som man kan använda på alla byxor hjälper, menar de.
Om Ekonomin:
Just EasyPin får lägga in max 1200 kr totalt då man får lägga in 300 kr per person.
– Vi har varit väldigt kostnadseffektiva så vi har fått mycket för pengarna, berättar ekonomiansvarige Tanja Eriksson.
– Vi betalar allting själva förutom en registreringsavgift som skolan betalar, tillägger Julia Thoresson.
De räknar med att kunna gå ca 1000 kr i vinst första månaden om alla knappar blir sålda.
– Priset är nästan helt bestämt, ca 59 kr är vad EasyPin hoppas på, säger Ida Nävehed som är administratör.
De tror att det kommer bli en minskad efterfrågan efter en stund men de har planer på att utöka sortimentet.
Vad har ni för framtidsplaner?
– Vi ska inte avslöja något men vi har tankar på produkter som är bra nu till vintern och mörkret, berättar Mina.
Hur tror ni att det kommer gå?
– Jag tror att det kommer gå bra. Vi säljer nog mest först och sen rinner det ut lite, menar marknadsföringsansvariga Julia Thoresson.
– Vi har fått ett bra intryck om knappens efterfrågan och en bra respons hittills, förklarar Mina och Tanja.
EasyPin ska delta på mässor, de ska vara med på en mässa de ska sälja på och även julmässan. Dom behöver hitta nya leverantörer men dem alla håller med om att det ser ljust ut för dem och dem blickar framåt under denna tid de har UF i skolan. Än så länge finns inga planer på att fortsätta efter maj, men vem vet…
Ebba Evensson