Succé för UF-företaget Easy Pin UF
INTERVJU: UF-företaget Easy Pin kan ingen ha missat efter deras vinster både i draknästet och UF-mässan. För fyra månader fick vi läsa om hur deras tankar var inför UF-året. Nu ska vi få höra hur allt har gått
Easy Pin UFs produkt är en jeansknapp som löser problemet med för stora byxor. Knappen är avtagbar och man kan fästa den på vilka byxor som helst. Eftersom jeansproduktionen har en stor negativ miljöpåverkan så hoppas de att man ska slippa köpa nya jeans och istället lösa problemet med jeansknappen.
Hur har det gått för er sen vi sågs sist?
-Det har gått jättebra. Verkligen över förväntat, säger Ida som är administratör.
Målet att sälja för första månaden satte ni på 1000 kr. Hur gick det?
-Vi sålde för dubbelt och lite till så det gick jättebra. Vi lyckades åstadkomma den totala summan vi ville sälja för redan första halvåret. Så det är väldigt positiva resultat, säger Tania som är ekonomiansvarig.
Ekonomin har rullat på stadigt utan problem. De fick lägga in 200 var, vilket de redan tjänat tillbaka.
Hur har det gått kring miljö och hållbarhet?
-Det vi gör är att man kan återanvända jeans, inte köpa nya. Vilket blir väldigt hållbart eftersom jeansproduktionen inte är miljövänlig. Det är vad hela grejen byggs på. Våran produkt är inte miljövänlig men man skulle kunna göra den det ifall vi hade mer pengar, säger tjejerna.
Vad gör ni just nu?
-Just nu så säljer vi bara. Vi får in beställningar, fixar dem och sedan skickar iväg, säger Mina som är VD.
Framtida planer?
-Det är mest skolarbete och inte något vi kommer fortsätta med när läsåret är slut. Hade vi velat lägga ner oss ännu mer så hade detta nog kunnat bli en stor grej. Men det tar mycket tid och produkten är svår att utveckla, säger Julia som är marknadsföringsansvarig.
-I maj så avskriver man sig och då hade vi tänkt att ta ut pengarna. Innan dess ska vi försöka sälja slut på knapparna, säger Mina.
Draknästet och UF-mässan
Draknästet:
Draknästet är en tävling där varje UF-företag får pitcha sin idé i fyra minuter, sedan får drakarna ställa frågor i sex minuter. Alltså får varje UF-företag tio minuter på sig. När alla bidrag presenterats så överlägger drakarna och kommer fram till en vinnare med hjälp av pitchen och affärsplanen.
Efter överläggningen av drakarna så stod det klart att vinnarna var Easy Pin UF! Priset var hela 6000 kr.
Varför vann just ni?
-Jag tror vi vann för att våran affärsplan hade stor variation med bilder och diagram. Den är också välarbetad och välgjord, förklarar Mina.
UF-mässan:
Den 8 februari så fick alla regionala UF-företag ställa upp i en UF-mässa. Där fick de ställa ut och sälja sina produkter eller tjänster. Man får också delta i UF-mästerskapen och kvalificera sig vidare till SM i Ung företagsamhet. Mässan hölls på Karlstad CCC.
På förmiddagen så presenterades vinnarna i olika kategorier inför en fylld publik av deltagare. Där presenterades bl.a. vinnarna av årets affärsplan. Vilket var Easy pin UF. Priset var 3000 kr.
Hur kändes det när ni blev uppropade på scen?
Overkligt och jätte kul! säger Julia
Vi visste ju att vi var anmälda men hade ingen aning om hur många fler som var det, så när vi blev nominerade blev vi chockade. Att ställa sig framför 1000 personer klockan 11 samma dag var inget vi direkt hade planerat. När de läste upp motiveringen till vinnarna så kände vi igen den från motiveringen från draknästet. Sen kom vårat namn upp på skärmen och det kom som en stor chock. Man fick en adrenalinkick iallafall! säger Ida.
Har ni några tips till framtida UF-företag?
Gör något nytt som ändå inte tar allt för mycket tid. Anmäl er i tävlingar, mässor osv, det är värt det! avslutar de.