Elever på Estetiska skolan – ”Ser framemot gymnasietiden”

Gymnasievalets första period inför höstterminen 2024 är nu avklarad. Skolorna har varit i full gång med att sprida reklam och marknadsföra de olika programmen som finns att välja mellan. Eleverna får ta del av en stor andel information och det kan bli svårt att bestämma vilken skola och program man vill börja på. Därför kan man delta på informationskvällar och titta på informationsfilmer på nätet om vad programmet innebär och vilken typ av utbildning det är. Men vad är det som avgör vad eleven väljer? Är det kompisar eller framtiden? 

 

Britta Lundberg, Elsa Berg och Maja Szwechowicz som studerar på Estetiska skolan i årskurs nio berättade om deras gymnasieval och varför de valde som de gjorde. Britta och Maja valde Solbergagymnasiet medan Elsa valde en annan gymnasieskola. 

 

  • Jag valde Stage and Perform som är Estetiska skolans gymnasium. Då påverkades jag mest av mina intressen som är dans och musik och tyckte därför att den skolan passade mig bäst, säger Elsa. 

 

Britta valde Ekonomiprogrammet och Maja valde samhällsprogrammet på Solbergagymnasiet. De valde programmen av olika anledningar. 

 

  • Vi hade skolexpo och först ville jag gå samhällsprogrammet. Men sedan fick jag höra att man skulle läsa kriminologi på ekonomi juridik programmet, det tyckte jag lät kul och intressant, säger Britta. 

 

Maja valde samhällsprogrammet av andra anledningar än Britta. 

 

  • Jag valde samhällsprogrammet för att jag och min kompis ville gå på samma program tillsammans, säger Maja. 

 

De har fått ta del av de olika skolornas marknadsföring, bland annat på skolexpo och genom att få ställa frågor till eleverna. Det verkade som att skolorna mest satsat på deras skolexpo då alla tre eleverna kom ihåg mest från de besöken. Skolexpo innebär att man besöker olika skolor i årskurs åtta och får information om vilka program som finns och vad de innebär. Elever på skolan får visa för de som ska välja vad man får göra och vad de har lärt sig. 

Men de tyckte att skolorna lyckats olika bra med marknadsföringen och att de har gjort på olika sätt för att nå ut till eleverna i årskurs nio. 

 

  • Taserud tyckte jag var ganska jobbigt när vi var där på besök. Man förstod inte så mycket och man fick testa på en massa olika grejer som jag inte förstod så mycket av, säger Britta. 

 

På Taserud så hittade inte eleverna själva till stationerna och det verkade inte som att de hade så bra koll enligt eleverna. Medan de tyckte att Solbergas marknadsföring var betydligt bättre och tydligare. 

 

  • Solbergas marknadsföring var ganska bra. Jag gillade att det var eleverna själva som stod och berättade om skolan, säger Maja. 

 

De fick också ta del av information på sociala medier, då Solberga satsar mycket på exempelvis Instagram. Det var också många informationskvällar och affischer som de fick ta del av. 

Deras förväntningar på gymnasiet är stora och något de ser fram emot mycket. Att få möta nya människor och ha en rolig gymnasietid är något de ser positivt på. 

 

  • Mina förhoppningar är väl att det ska bli kul. Men det kommer att vara lite tråkigt att bli yngst igen, nu när man är äldst på högstadiet, säger Britta. 

 

Elsa tillägger också att hon ser fram emot gymnasietiden på Stage and Perform.