Den berömda semlan – Arvikasemlan
Semlan som blivit en av Sveriges kändaste symboler äts på den så kallade fettisdagen. I År inföll fettisdagen på en tisdag den 13 Februari och svenskarna brukar en sån dag äta sex miljoner semlor totalt. I Arvika har vi till och med den otroligt efterfrågade semlan som kallas för “ArvikaSemlan”. En semla som sålde slut och blev något man var tvungen att förbeställa innan. Vad är Arvikasemlan för något och hur blev den så omtalad?
Arvikasemlan säljs på lördagar i februari och på självaste fettisdagen. Kristina Nilsson berättade historien bakom semlan och hur allting startade 2011.
Jag hade Citykonditoriet från januari 1988 till december 1998, där semlorna blev min grej. Efter att jag hade sålt verksamheten så kom Arvikabor fram till mig på stan och saknade semlorna som jag bakade, säger Kristina.
Hon har senare tänkt att hon på skoj ska hyra någon lokal för att kunna baka semlor igen. Men det blev kort därefter seriöst när hon tillsammans med tre andra kvinnor träffades i en föräldragrupp. Där en av kvinnorna ägde en karamellfabrik i Karlstad som stod tom från januari fram till påsk.
Jag började bakade semlorna i Karlstad och körde de senare till Arvika, detta var en ganska jobbig period. Då hade jag enbart en annons i Arvika Nyheter och Arvikaborna som marknadsförde min produkt.
Hon berättar att det gick åt 9500 semlor första säsongen, med enbart en annons i arvika nyheter. Därefter kände hon att hon inte kunde lägga ner verksamheten då ArvikaSemlan hade blivit en speciell grej.
Just att den heter ArvikaSemlan gör att folk undrar vad det är för speciellt med den, då säger jag “det vet du när du ätit en!”, säger Kristina och skrattar.
I år så säljs semlan under 5 tillfällen, då den säljs varje lördag och på fettisdagen. I år hittills uppskattar hon att hon sålt 2400 semlor. På fettisdagen så såldes det 1360 semlor, som bara var förbokade. Vilket var över deras kapacitet, som är 1200 semlor.
Vi började måndag morgon klockan sex och höll på till klockan tre på natten och då hade jag en stående lunch på fem minuter. Det var väldigt hysteriskt och man måste göra alla semlor då de var förbeställda, säger Kristina.
Hon berättar att rekordåren, då hon sålde som mest var säsongen då hon sålde både lördagar och onsdagar. Då gick det åt närmare 14 000 semlor. Hon gissar att rekordåret var 2014-2015.
När Kristina beskriver semlan säger hon att det är en klassisk semla. De nya formaten med exempelvis Nutella är ingen riktig semla enligt Kristina.
Mina semlor har ett luftigt bröd med mycket grovmald kardemumma. Mandelmassan är 50/50 där hälften är sötmandel och socker. Hon har också vaniljkräm, bittermandelolja och sen har jag väldigt mycket grovhackad sötmandel. Grädden är också väldigt viktig där det är 40% fetthalt med socker i.
Det är sista säsongen för Kristina och semlorna och hon önskar helhjärtat att det ska finnas någon som skulle vilja fortsätta med produkten. Om någon skulle vilja köpa verksamheten och varumärket så att semlorna kan leva vidare.
Det finns en otrolig potential i produkten och varumärket är otroligt starkt. Kunderna är otroligt ledsna över att säsongen är slut, så finns det någon som vill fortsätta tror jag det finns en stor möjlighet. Man skulle också kunna sälja in ArvikaSemlan och varumärket på olika ställen.