Halo 4

I fem år har man väntat på en uppföljare till avslutningen av Halo-trilogin och den 6 november släpptes den.

Halo 4 bjuder på det bästa av flera världar, bokstavligt talat. Ett enspelarläge som är så bra som Halo bara kan bli. Ett flerspelarläge som har gjorts om rejält och nu är bättre än någonsin. Möjligheterna i forge-läget låter en dessutom konstruera sina banor med större variation än förut.

Spelets handling tar vid där Halo 3 slutade. Halva skrovet av UNSC Forward Unto Dawn svävar intill en mystisk planet. Master Chief, en supersoldat ligger i dvala i väntan på att han och hans A.I Cortana, ska bli räddade. De får besök av en mindre flotta. Det är deras ärkefiender, the covenant, och det blir en rejäl fajt. I stridens hetta öppnar en portal in i planeten och de sugs in i planeten. Efter att ha kraschlandat på planeten tar Master Chief upp kampen mot the covenant, samtidigt som de upptäcker en ny och dödligare fiende, the Prometheans.

Många andra spel i fps-genren lägger större vikt på flerspelarläget än på enspelarläget, det kan man se när man spelar Battlefield eller Call of Duty. Halo har en mycket bättre balans med enspelarlägen som är underhållande och bra och flerspelarlägen som är minst lika bra. Halo 4 är inget undantag. Enspelarläget kan man njuta av länge och det tillsammans med antingen din kamrat på soffan, eller med upp till tre av dina vänner online. Vapnen känns mycket mer "realistiska" med både ljud och prestation och fienderna är mer otäcka och främmande än innan. Det finns sällan något så lättande som när man har haft ihjäl ett par Promethean knights på den högsta svårighetsgraden. Motståndarna kan kännas lite för dumma ibland, som att stå still och inte bry sig om man blir beskjuten.

Flerspelarläget har ändrats för att få ett snabbare tempo i spelandet. De har tagit med loadouts från Halo:Reach men den här gången går det att ändra på innehållet mitt i matchen och det omfattar nya saker som taktiska och understödsförbättringar(Tactical & Support upgrade) för spelare. De belönar även spelare som gör bra ifrån sig med understödsvapen som man kallar ner direkt på slagfältet. Resultatet: ett av de bästa flerspelarlägena som Halomärket har gjort. Slayer, Oddball och Capture the Flag följer med från förut men de har lagt till Dominion, Regicide och Flood. I likhet med Battlefieldserien så finns även fordon, både i enspelarläget och flerspelarläget, till ens användning. Det kan kännas lite snålt av dem att bara lägga till ett par nya fordon, speciellt om man var bortskämd med den mängd fordon man hade på Halo 3. Vad man måste tänka på då är att Halo tillhör fps-genren. Det är inte Battlefield. Vill jag ha fordonsfajter så går jag över och spelar de spelen istället. Det kan även kännas en smula likt Call of Dutys upplägg men det var en förbättring som verkligen behövdes för att göra spelet unikt från resten av spelen. De första 5 dagarna spelade över 4 miljoner människor Halo 4, vilket är ett rekord för märket.

Halo 4 är det bästa Halospelet hittills. Det har samma nya känsla som Combat Evolved och har bättre grafik än både Halo 3 och Halo:Reach. Flerspelarläget är nytt och fräscht, enspelarläget är nytt och fräscht ja, allt är nytt och fräscht. Denna starten på en ny triologi har all potential att kunna bli årets spel.