Framtiden i Löfbergs arena

Drink More Water UF

Den övertäckta isen är full av färggranna bås. Idéerna sprudlar och folk trängs runt elevernas finurliga företag. Allt från vattenflaskor där man smaksätter sitt vatten med frukt till egengjorda smycken, hudvårdsprodukter och hörlurar. Elevernas engagemang syns överallt och det märks att projektet känns på riktigt.

 

Över tvåhundra företag kom till Löfbergs Arena för att delta i tävlingen om en plats i Ung Företagsamhet-finalen i Stockholm. Fem av dessa företag kom från Solbergagymnasiet. Ett av dessa företag var Smart Stuff UF som vill förenkla tillvaron i köket.
– Vi vill underlätta för folk i köket,berättar Adelisa Kasapovic EK14.

– Också för barn som är ensamma hemma, fortsätter hon.
Produkterna är saker som burköppnare, tubklämma och potatishållare.
– Saker som ska ge mer tid över till annat, förklarar Adelisa.

 

Företagens syften och teman är också väldigt varierande. Vissa vill sälja sina produkter, andra sina kunskaper och så finns de företag som riktar sig mer till välgörenhet och utsatta grupper i samhället. Sportgåvan UF, ett företag skapat av Hannes Juhlén, Petter Klaxman, Anders Jonson, Frans Gjinaj och Mahdi Yaqubi, EK14, går ut på att företaget säljer begagnade sportartiklar så som skridskor, pingisracket och hockeyklubbor. En del av pengarna kommer sedan att gå till välgörenhet.
– Det är bra om man vill gå på en sport men inte lägga ner alldeles för mycket pengar, säger Petter och Hannes instämmer.
De båda tycker också att det varit givande att arbeta med företaget Sportgåvan:
– Det blir bra sammanhållning och man lär sig verkligen att samarbeta, enas de om.

 

En viktig komponent i skapandet av ett företag är att det ska finnas ett behov på marknaden och i vår vardag. Företaget Always Safe UF riktade in sig på den enskilde individens säkerhet med sina säkerhetslarm. Larmet ska kunna gå att ha i fickan och drar man ut sprinten så sätts varningssignalen igång.
– Larmet ska göra så att man känner sig säker när man går utomhus, upplyser Sofia Elg, EK14.
Always Safe riktar sig mest till kvinnor som känner sig otrygga när de vistas ensamma utomhus. Även om företaget har en produkt som arbetar mot en osäker vardag så känner sig eleverna bakom Always Safe säkrare.
– Det är enklare att prata med människor och man är inte lika nervös längre, förklarar Sofia och Louisa Weiborg (EK14) håller med.
På Ungforetagsamhet.se kan man läsa mer om alla företag som registrerats på hemsidan. Över 8000 företag. Där kan man även se företaget Drink More Water UF som fick vara med och representera Värmland  i Ung företagsamhet SM som hålls i Stockholm 11-12 Maj i år.