Årets kreativa Uf-företag
Årets UF-företag är konkurrenter till sopbilen, Guldfynd och ICA-påsar. På Solberga hittar vi alla olika slags UF. Du kan både köpa torkad frukt och få din traktor tvättad.
Ända sedan 1980-talet har Ung Företagsamhet genom utbildningen “UF-företagande” utbildat gymnasieelever runt om i landet i entreprenörskap. Organisationen Ung Företagsamhet finns i hela landet, både i norr och söder genom ett kansli och 24 regionala föreningar. De stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.
Det finns över 100 medarbetare till hjälp för lärare och elever. Organisationen anses ha en hög kompetens inom entreprenörskap och är en stor inspiration för många unga företagare. Tanken med UF är att ge barn och ungdomar möjligheten att utveckla sin kreativa företagsamhet och entreprenörskap, genom att själva starta ett företag, ett så kallat UF-företag.
Nu i höst är det äntligen dags för Solbergas ekonomitvåor att starta upp sina UF-företag. I år finns det 11 stycken registrerade företag från Solbergagymnasiet.
UF-företag i år på Solberga är:
Aim Higher UF – Säljer handgjorda smycken gjorda av material från lokala företag.
ICE GlassY UF – Säljer glastavlor.
Hoplit UF – Säljer kvalitetskläder med inspiration från kultur och historia.
Easy Eat UF – Säljer välbalanserade och energirika matlådor.
Eco Aware UF – Säljer en källsorteringstjänst och stilrena källsorteringspåsar.
Linnepåsen UF – Säljer tygpåsar som är sydda av återanvänt spillmaterial från Klässbols linneväveri.
MaskinVask UF – Erbjuder tvättservice för både lastbilar och bilar.
Lightning UF – Säljer hemtrevliga lampor gjorda av återvunna glasflaskor.
CrispyFruits UF – Säljer torkad frukt av frukt från mataffären som annars skulle slängas.
Bee Wrapz UF – Säljer bivaxdukar gjorda av närproducerat och återanvänt material.
Cable straps UF – Säljer “Cable straps” som ska underlätta problemet med trassliga sladdar.
Kanthima Johansson och Lina Sagvik – Eco Aware UF
(Intervju, 23 September 2020)
Lina Sagvik 17, och Kanthima Johansson 17 är två av eleverna på Solberga som tillsammans skapat ett UF-företag.
Deras affärside är att erbjuda hämtning av källsortering i Arvika till olika hushåll som hämtas regelbundet. De erbjuder också stilrena källsorteringspåsar som gör det enklare för folk att sortera.
Hur kom ni på idéen?
– Vi ville göra nåt för att hjälpa miljön och jag vet att det finns många personer som vill hjälpa miljön. Så vi tänkte att källsortering är en bra start, säger Kanthima Johansson.
Företaget riktar sig främst till äldre och vuxna som inte har tid över till källsortering. Personer med eget hushåll som främst bor i Arvika.
Vad är ert mål med företaget den närmaste tiden?
– Vårt mål är främst att hitta någon bra sponsor. Nu i början har vi fokuserat på att få ett namn och logga, förklarar Lina.
Hur ser ni på företagets framtid på lång sikt (mål, visioner, ekonomiskt)?
– Vi siktar såklart på att tjäna så mycket som möjligt, säger Kanthima.
– Men även få folk att inse att det inte är så svårt att källsortera. Vi vill främst sprida kunskap och vi kommer ha hyfsat billiga priser så vi kommer inte få ut så stora summor utan vi vill att vår idé ska bidra med något bra, förklarar Lina ytterligare.
Rent ekonomiskt vill företaget framför allt att de pengar de själva satsar ska bli intjänade.
Vems produkt eller tjänst skulle ni köpa/använda om ni bara fick välja ett UF-företag på skolan att köpa ifrån?
-Vi kommer troligtvis att köpa en tavla från ICE GlassY UF till vårt UF-företag, berättar Lina.
Anser ni att ni har en konkurrent?
-Sopbilen kanske är den största då folk inte orkar sortera, säger Lina och skrattar.
Innan ni fick er idé, hade ni några andra idéer och isåfall vilka?
-Det var allt mellan chips till krutonger, kläder och golfbollar. Det var en del idéer, berättar Kanthima.
Vad är det bästa tipset ni fått inför att starta ett UF-företag?
-Det är nog att man ska kunna stå för det man gör. Så att man inte ska skämmas över det utan man ska stolt kunna berätta om det, tycker Kanthima.
Eco Aware UF kan ni hitta på fler olika plattformar, t.ex. på instagram och facebook men de kommer även att finnas på plats på torget så att man kan se dem och prata med dem om man har några funderingar. På deras instagram (@ecoawareuf) kommer man också kunna hitta miljövänliga tips.
Emma Vernersson, Ajla Jukic och Albin Eriksson – Linnepåse UF
(Intervju, 6 oktober 2020)
Linnepåse UF är ett annat av UF-företagen på Solberga som vi har intervjuat, deras affärsidé är att återanvända tyg från Klässbols Linneväveri och göra tygpåsar av det. De riktar sig framförallt till miljömedvetna äldre personer som gillar Linneväveriet. Medlemmarna i företaget är: Emma Vernersson, Albin Eriksson, Alva Johansson och Ajla Jukic.
Vad är ert mål med företaget den närmsta tiden?
-Sälja så mycket som möjligt, säger Albin Eriksson.
-Men nu i början så vill vi bara komma igång, fortsätter Emma.
Hur ser ni på företagets framtid på lång sikt (mål, visioner, ekonomiskt)?
-Vi vill såklart att det ska gå så bra som möjligt, men vi försöker att inte ha för höga förhoppningar man vet ju aldrig ifall det kanske inte går som man tänkt. Vi vill bara testa och se hur det är att ha ett eget företag, förklarar Emma.
Linnepåse Uf har Instagram och Facebook som de kommer att använda sig av för att nå ut till folk. De kommer även försöka få lite försäljning på någon marknad, men de kommer främst marknadsföra företaget på sociala medier.
Vem av er skulle troligast bli egenföretagare i framtiden?
-Jag tror Hanna kanske, jag tror inte att det är jag iallafall, skrattar Emma.
-Jag vet inte, Albin. Kanske, säger Ajla.
Innan ni fick er idé, hade ni några andra idéer och isåfall vilka?
-Vi skulle göra armband först, men sen så ångrade vi oss och då blev det påsar, förklarar Ajla.
Pengarna som företaget tjänar på produkterna kommer att fördelas efter hur mycket de jobbar.
Hur kommer designen på påsarna att se ut ?
-De ska bli ganska stora ändå, säger Albin.
-Påsarna kommer vara så stora så att man får plats med en hel del i dom, det kommer inte att vara några små påsar, förklarar Emma.
-Man kommer få plats med datorn i den, berättar Albin
Skulle ni själva använda eran produkt?
-Jag använder inte mycket tygkassar så nej jag tror inte att jag skulle använda den själv, säger Emma och skrattar lite.
-Fast om man ska handla mat då kan man använda den men jag hade ju inte haft den i skolan, säger Ajla.
Nu är det bara för Uf-företagen att sätta igång med arbetet., så att vi snart kan få möjlighet att köpa era produkter/tjänster. Vi önskar alla företag ett stort lycka till !
Bild och text: Tova Audé Eriksson och Maja Huss